مجلس موافق افزایش قیمت نیست/ دولت اختیار دارد قیمت سوخت را افزایش دهد


 مجلس موافق افزایش قیمت نیست/ دولت اختیار دارد قیمت سوخت را افزایش دهد
چند وقتی است، دوباره زمزمه افزایش قیمت بنزین به رسانه‌ها بازگشته و تقریبا روزی نیست که مسئولی یا مدیری در این باره اظهارنظر نکرده باشد؛ اظهارات ضد و نقیضی که نه رد می‌شود و نه تأیید؛ اما به طور کلی با روح و روان مردم در حال بازی است و تحمل شرایط سخت این روز‌ها را دو چندان کرده است.

بر پایه تجربه چهل ساله در ایران، خبر افزایش قیمت بنزین، مساوی با افزایش قیمت سایر اقلام و خدمات است و همین امر باعث نگرانی مردم شده؛ چه آن‌هایی که از خودروی شخصی و چه کسانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، به هر حال اگر بنزین گران شود، همه چیز گران خواهد شد.

البته در این میان، برخی بر این باورند که قیمت ارزان بنزین نسبت به دیگر کشور‌های جهان و منطقه باعث شده تا سوخت زیادی هدر برود و قاچاق سوخت در مرز‌ها به یک کسب و کار پر رونق تبدیل شود. اگر کناری بایستیم و فقط به این گفته نگاه کنیم، یقینا با این ادعا موافق خواهیم بود و هر طور حساب کنیم، این قول را که بنزین در ایران ارزان است، تأیید خواهیم کرد.

اما با نگاه منطقی همه چیز آن گونه که می‌نماید نخواهد بود. اینکه بنزین در ایران نسبت به کشور‌های دیگر ارزان است درست، اما اگر قرار به مقایسه است، باید همه چیز با هم مقایسه شود؛ مثلا اینکه آیا درآمد مردم ایران هم نسبت به دیگر کشور‌ها برابر است؟ آیا در سایر کشور‌ها نیز همین خودرو‌هایی که مردم ایران سوار می‌شوند، آن‌ها هم سوار می شوند؟ و یا اینکه در آن کشور‌ها هم مردم برای خریدن خودروی با کیفیت باید دو تا سه برابر قیمت خودرو مالیات و عوارض به دولت بدهند؟

از این دست پرسش ها بسیار است، ولی اشکال کار آنجاست که سؤال‌کنندگان غالبا مردم عادی هستند که دستشان به جایی بند نیست و مدعیان مسئولانی هستند که ریش و قیچی دست آن‌هاست. با این حال، گویا کلیت حاکمیت رأی به افزایش قیمت بنزین دارد، ولی برخی موانع سیاسی مانع از انجام آن است؛ از جمله اینکه کشور خود را تا چند وقت دیگر برای یک انتخابات مهم آماده می‌کند و ممکن است افزایش قیمت حامل‌های انرژی وضعیت این انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

از این روی، بسیاری از نمایندگان مجلس ـ که با افزایش قیمت سوخت موافقند ـ حاضر به رأی دادن برای افزایش آن نیستند و حتی در برابرهر افزایشی نیز مقاومت می‌کنند.

در روز‌های گذشته، این موضوع چندین بار در مجلس مطرح شده است و حتی مجلس جلسه غیرعلنی در خصوص این موضوع با حضور چند وزیر برگزار کرد، ولی اخبار رسیده حکایت از این دارد که سبزنشینان بهارستان حتی اسمتزاجی نیز موافق افزایش بهای قیمت سوخت نبوده اند.

در همین زمینه، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک، با اشاره به موضوع احتمال افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی و تصمیم مجلس در این رابطه گفت: تصمیم گیری درباره افزایش حامل‌های انرژی و بنزین طبق حکم مجلس در اختیار دولت است.

وی تأکید کرد: مجلس به دولت اجازه داده که متناسب با شرایط موجود در زمینه حامل‌های انرژی تصمیم‌گیری لازم کند؛ گویا دولت باید در این زمینه، کارشناسی، دقیق و متناسب با شرایط و مقتضیات روز تصمیم گیری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: طبق جلسات غیرعلنی مجلس پیرامون این موضوع، از نمایندگان رأی استمزاجی گرفته شد و نمایندگان طبق نظر خود عنوان کردند که در اوضاع کنونی به شدت مخالف افزایش حامل‌های انرژی و بنزین هستند.

وی با اشاره به موضوع یارانه‌های پنهان و سرانجام آن در مجلس گفت: دولت باید برنامه خود در زمینه یارانه‌های پنهان را در قالب اصلاح ساختار بودجه به مجلس ارائه کند که هنوز این لایحه به مجلس ارائه نشده است. دولت تنها در این چند ماه اخیر به چند اقدام بسنده کرده است که این موارد به هیچ وجه جنس اصلاح ساختاری بودجه را ندارد.

منبع: تابناک

«« بازگشت

تاریخ درج: 1398/07/22