ورود مجلس به حادثه تخریب خانه زنی در بندرعباس


 ورود مجلس به حادثه تخریب خانه زنی در بندرعباس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در توییتر به اقدام ماموران شهرداری بندرعباس در تخریب خانه زنی به همراه دخترش واکنش نشان داده و با دادن وعده پیگیری این حادثه، خواستار پاسخگویی وزیر کشور درباره چرایی این اتفاق شدند.

چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ماموران شهرداری بندرعباس خانه یک زن سرپرست خانوار را در محله قدیمی و فقیرنشین ثارالله که بومی‌های منطقه به آن گِل کنی می‌گویند، تخریب می‌کنند؛ آن هم خانه‌ای که با چند بلوک محقر و سقفی پلاستیکی ساخته شده بود. در واکنش به این اقدام این زن ۳۵ ساله خودسوزی کرده و اکنون به دلیل سوختگی از ناحیه دست و قفسه سینه در یکی از بیمارستان‌های بندرعباس بستری است.

انتشار این فیلم به همراه ضجه‌های دختر بچه که می‌گفت «تورو خدا خانه مان را خراب نکنید» باعث واکنش‌های تند کاربران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی به خصوص توییتر شد. نمایندگان وعده پیگیری این موضوع را داده و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان نیز از تشکیل پرونده قضایی و احضار کلیه عوامل دخیل سخن گفت. بازرس کل استان هرمزگان هم با این توضیح که تصرف اراضی ملی غیرقانونی مجاز نیست، در عین حال تاکید داشت: «باید اقدامات قانونی و با رعایت جوانب انسانی و به دور از حادث شدن این گونه اتفاقات انجام شود.»

سمیه رفیعی، نماینده تهران و رییس فراکسیون محیط زیست در مورد تخریب خانه این زن سرپرست خانوار در بندرعباس گفت: «در سفری که برای پیگیری روند ممنوعیت صید ترال به ‫بندرعباس دارم، پیگیر روند درمان این زن مظلوم سرپرست خانوار خواهم بود. ضمنا پیگیری روند اصلاح قوانین موجود در مجلس و نیز توضیح از وزیر کشور درباره چرایی تکرار مسائلی از این دست در دستور کار خواهد بود.»

الهام آزاد، نماینده نایین و عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به حادثه تخریب خانه پیرزنی در کرمانشاه در اردیبهشت ماه سال جاری گفت: «با بی‌تدبیری سرپناه کسی را خراب کردند که جز خداوند یاوری نداشت. صحنه استعانت مادر و فرزند از خداوند و فریاد خدای آن کودک دل هر انسانی را به درد می‌آورد. ‏علاج بعد از واقعه خود درد است و تکرار دو حادثه مشابه در یک سال جای تامل دارد، به پیگیری این حادثه و علل آن خواهیم پرداخت.»

اما احمد نادری، نماینده تهران و رییس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی واکنش متفاوتی داشت و نوشت: «آه و ناله کسانی که در مقابل ماموران تخریب التماس می‌کنند تا سرپناه محقرشان را تخریب نکنند، آنقدر جگرسوز است که خواب را از چشم انسان می‌رباید. ‏کجای راه را اشتباه رفته ایم که عباس آخوندی‌ها بر گرده مردم سوار شدند و بعد از چند سال جنایت در حق مستضعفین، هنوز جرات احضار امثال او را نداریم؟»

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار نیز با طرح چند پرسش گفت: «جلوگیری از ساخت وساز خارج از ضابطه انجام وظیفه است، اما آیا تأمین حداقل سرپناه برای یک خانواده محروم وظیفه نیست؟! ‏چرا نمی‌توانیم بفهمیم که می شود ابتدا برای این خانواده فکری کرد و سپس بنای غیرمجاز راتخریب نمود؟! ‏همین کاری که حالا بعد از این فاجعه و جریحه دار شدن احساسات مردم خواهیم کرد.»

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده تایباد و عضو فراکسیون اهل سنت مجلس با واکنش تندی در توییتر نوشت: «فکر می‌کنم فریاد خدا! از سوی این کودک بی پناه، برای ویرانی شهرداری بندرعباس‬ و وزارت مسکن و شهرسازی‬ و استانداری هرمزگان و همه ما که مسئولیتی داریم، کافی باشد! چقدر مسئولان اجرایی ما در این سرزمین قانون را بد میفهمند! چقدر بد اجرا می‌کنند! چقدر قانون و مسئولان با مردم فاصله دارند!»

احمد مرادی نماینده هرمزگان نیز گفت: «تخریب اطاقکی در حاشیه شهر بندرعباس متعلق به خانمی سرپرست خانوار توسط مامورین شهرداری‬ و ضجه‌های التماس گونه دختر بچه معصوم، دل هر انسان با وجدانی را به درد‬ می‌آورد. ‏کجای شرافت و انسانیت است که در این شرایط بد اقتصادی، خانه را بر سر مردم بی پناه ویران کنیم؟»

مجمع نمایندگان استان هرمزگان نیز با انتشار پیامی تخریب چهاردیواری یک زن سرپرست خانوار در مقابل ناله‌های جانسوز فرزندانش توسط مأمورین شهرداری را اقدامی غیرانسانی و وهن جامعه اسلامی توصیف کرد و توضیح داد که این اقدام نابخردانه با توجیه رفع تصرف از اراضی و اِعمال قانون به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، چون اجرای قانون هرگز به معنای پایمال کردن حقوق شهروندی و انسانی افراد نیست.

همچنین نمایندگان استان هرمزگان تاکید داشتند که به این اقدام شهرداری بندرعباس بجد ورود کرده و ضمن محکومیت شدید این اقدام غیر انسانی، خواهان محاکمه متخلفان و خاطیان این حادثه و دلجویی از خانواده آسیب دیده هستند؛ آن‌ها پا را فراتر گذاشته و پیشنهاد اصلاح و افزودن موادی به قانون شهرداری‌ها کردند تا اختیار اقدامات قهری رأساً از شهرداری‌ها سلب شده و یا این نهاد جهت انجام این مهم، ملزم به تربیت و آموزش جدی مأموران خود شود.
این اتفاق تکرار حادثه تلخ شش ماه گذشته برای آسیه پناهی پیرزن کرمانشاهی بود که به دلیل تخریب خانه اش توسط ماموران شهرداری کرمانشاه فوت کرد. انتظار می‌رود با اقدامات نظارتی جدی مجلس، دیگر شاهد تکرار این گونه حوادث نباشیم.

منبع: تابناک

«« بازگشت

تاریخ درج: 1399/09/01