چگونه می‌توان قانونی جلوی «حمل خودرو» با جرثقیل را گرفت؟


چگونه می‌توان قانونی جلوی «حمل خودرو» با جرثقیل را گرفت؟

اگر مشاهده کردید، خودروی شما در حال انتقال به پارکینگ با جرثقیل است، می‌توانید با استناد به یک تبصره کلیدی ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مانع از توقیف خودروی خود شوید!

برای بسیاری از شهروندان و مالکان خودرو این اتفاق رخ داده است که اتومبیل آن‌ها به دلایل مختلفی مانند سد معبر، توقف در محدود پارک ممنوع، پارک دوبل و ... با جرثقیل حمل و به پارکینگ منتقل شده است.

روند ترخیص خودرو‌های توقیفی هم به این نحو است که ابتدا باید تمامی عوارض دولتی و شهرداری و خلافی خودرو تسویه شود و پس از حضور در کلاس‌های بازآموزی مراکز ترخیص خودرو، وجه کرایه جرثقیل به نماینده شرکت پیمانکار پرداخت و بعد از دریافت نامه ترخیص و تحویل آن به پارکینگ و تسویه تعرفه پارکینگ، خودرو آزاد می‌شود.

توقیف خودرو از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی صورت می‌گیرد که در آن آمده است؛ در مواردی که طبق این قانون انتقال وسیله نقلیه ضرورت داشته باشد، وسیله نقلیه با استفاده از وسایل مطمئنه که برای این کار معمول است، حسب مورد به نزدیک‌ترین توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی مربوط یا تعمیرگاه انتقال می‌یابد. هزینه‌های حمل و نقل و توقف وسیله نقلیه که توسط بخش خصوصی وصول می‌شود حسب مورد به عهده متخلف، مالک، متصرف یا قائم‌مقام قانونی آنان خواهد بود. هزینه‌های یاد شده برابر تعرفه‌هایی است که به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

اما این قانون یک تبصره مهم دارد که بسیاری از شهروندان از آن بی‌خبرند و متأسفانه تعدادی از مأموران راهنمایی و رانندگی هم نسبت به اجرای آن بی‌اعتنا هستند!

تبصره ۲ این قانون می‌گوید: در کلیه موارد اگر قبل از حمل یا در حین حمل خودرو، مالک آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را نماید، مأموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به وی تحویل نمایند. 

بر اساس این تبصره مهم، اگر مشاهده کردید که خودروی شما در حال بار زدن به جرثقیل یا حتی در حال حمل آن توسط جرثقیل به پارکینگ است، می‌توانید با ارائه مدارک مالکیتی و هویتی، از مأمور راهنمایی و رانندگی درخواست کنید تا اتومبیل‌تان را به شما تحویل دهند و این تکلیفی است که قانون تعیین کرده است. همچنین طبق این تبصره مهم، در صورت تحویل خودرو در این شرایطی که عنوان شد، نباید وجهی به‌ عنوان هزینه بالابر و جرثقیل از شما مطالبه شود.

این آزادسازی خودرو شامل خودرو‌هایی که به اتهام و جرم حمل قاچاق توقیف شوند، نیست؛ قانون تصریح دارد در صورتی که در اتومبیل، مشروبات الکلی بالای ۲۰ لیتر یا موادمخدر وجود داشته باشد، پلیس ملزم به توقیف وسیله نقلیه است.

منبع: تابناک

«« بازگشت

تاریخ درج: 1400/11/05